In 2020 heeft het Bestuur van de Volksuniversiteit Alkmaar (VUA) besloten een bedrag ad € 5000,- te doneren aan een tweetal projecten in Nepal. In deze projecten werkt de VUA samen met de Stichting ARGO en de Stichting BOMBO die beide actief zijn in Nepal op het gebied van educatie en onderwijsvoorzieningen. De Stichting ARGO is jaren geleden begonnen met het laten bouwen van toiletten bij scholen op het platteland. (een term die eigenlijk niet past bij een land aan de voet van de Himalaya).

Tijdens de reizen die de oprichters van ARGO naar Nepal maakten werd duidelijk hoe slecht het gesteld was met de sanitaire voorzieningen bij scholen in Nepal. Reden genoeg om het toiletten project te starten. Zie het filmpje van de schooltelevisie uit 2009 hoe we de situatie in Nepal vaak aantroffen en waar we wat aan wilden doen.

De Stichting Bombo biedt de kinderen onderwijs en bouwt zo aan een betere toekomst. Stichting Bombo streeft naar een wereld waarin elk kind zich vrij en veilig kan ontwikkelen. In navolging van deze visie heeft Bombo als missie de kwaliteit van leven te verbeteren voor kinderen in Nepal die worden belemmerd in hun ontwikkeling. Door deze kinderen te onderwijzen en te ondersteunen in de breedste zin van het woord. Dit doen ze door samen te werken met de lokale bevolking waardoor het kind gesteund wordt en zich ontwikkelt binnen de eigen cultuur met de normen en waarden die daarbinnen gelden. Op deze manier streven zij naar duurzame projecten.Bombo vroeg onze hulp, omdat het dak van hun school in Kathmandu (hoofdstad van Nepal) nodig aan vervanging toe was. In de regentijd was lesgeven geen optie. Dat is nu dankzij de gift van de VUA verleden tijd.

Vertrek woensdag, 1 april 2023

Lees meer: Nepal-reis voorjaar 2023